Bent u zorgverlener
Gespecialiseerde fysiotherapie bij rugproblemen

Oefeningen lumbale instabiliteit

Instabiliteit van de onder rug wordt de laatste jaren steeds vaker aangewezen als de veroorzaker van lage rugklachten.

Stabiliteit van de onderrug wordt verzorgd door banden, kapsels en tussenwervelschijven (mechanische stabiliteit), en door diepliggende spieren die op het juiste moment aanspannen om de wervelkolom stabiel te houden
(functionele stabiliteit).

Als deze stabiliteit verstoord is kan de wervelkolom niet meer goed ondersteund worden. Structuren kunnen overbelast of beschadigt raken, dit ervaren we als rugpijn.

Hieronder oefeningen die de diepliggende spieren sterker maken en het spieruithoudings vermogen verbetert. 

instabiliteit-oefeningen-1   

Oefening 1:

Ga rechtop zitten (op een stoel) met de borst naar voren. Span de buikspieren aan. Doe de armen wijd, draai op een uitademing naar rechts en op een inademing terug naar de basishouding. Wissel van kant.

Herhaal deze oefening 10 keer.

instabiliteit-oefeningen-2   

Oefening 2:

Ga rechtop zitten (op een stoel) met de borst naar voren en de armen langs het lichaam. Span de buikspieren door de navel en het buikdeel daaronder naar binnen te trekken. Op een uitademing buigt u naar rechts en op een inademing terug naar de basishouding. Wissel van kant.

Herhaal deze oefening 10 keer.

instabiliteit-oefeningen-3   

Oefening 3:

Ga rechtop zitten (op een stoel) met de borst naar voren. Span de buikspieren aan. Doe de armen wijd, shift je romp naar de rechter zijkant, terug naar het midden en schift naar de linker zijkant.

Herhaal deze oefening 10 keer

 

 

 

072 560 00 44 

 
Menzis Topzorg
Wij zijn een Pluspraktijk
Wij hebben een HKZ certificaat
Like us op Facebook