Bent u zorgverlener
Gespecialiseerde fysiotherapie bij rugproblemen

Oefeningen lage rugversterking

Lage rugklachten die geen duidelijk aanwijsbare oorzaak hebben, worden aspecifiek genoemd. Slechts bij 10 procent van de patiënten zijn klachten in de onderrug specifiek. Bij de meeste onderrugklachten is de oorzaak niet direct duidelijk.

Voor een sterke en fitte rug is het belangrijk dat uw spieren getraind zijn. Een sterke rug zorgt dat wervels niet verschuiven en geeft u de vrijheid om uw rug te belasten. Een sterke rug is als een korset. Aspecifieke rugklachten kunnen worden veroorzaakt door instabiliteit – iets dat u zelf kunt trainen. Volg onderstaand oefenschema. 

lage-rug-versterking-1   

Oefening 1:

Ga rechtop staan met de borst naar voren. Span de buikspieren rond de navel aan. Uw voeten staan iets gespreid, zo breed als uw heupen. Duw de billen naar achteren en uw armen naar voren. Het gewicht rust op uw hielen en knieën. Kom daarna terug in de basishouding.

Herhaal deze oefening 10 keer.

lage-rug-versterking-2   

Oefening 2:

Ga rechtop staan met de borst naar voren. Span de buikspieren rond de navel aan. Stap naar voren met uw rechterbeen en buig door beide knieën. Houd de romp recht. Deze oefening herhaalt u met uw linkerbeen.

Herhaal deze oefening 10 keer.

 


lage-rug-versterking-3
  

Oefening 3:

Ga rechtop staan met de borst naar voren. Span de buikspieren rond de navel aan. Uw voeten staan iets gespreid, iets breder dan uw heupen. Houd de armen naast het lichaam met de handpalmen naar boven. Duw de billen naar achteren en buig door uw knieën. De armen brengt u op een uitademing naar achteren en omhoog en bij een inademing weer terug.

Herhaal deze oefening 10 keer.

 

 

072 560 00 44 

 
Menzis Topzorg
Wij zijn een Pluspraktijk
Wij hebben een HKZ certificaat
Like us op Facebook