Bent u zorgverlener
Gespecialiseerde fysiotherapie bij rugproblemen

Oefeningen bij lage rugklachten (SI-gewricht)

Het SI gewricht bestaat uit het bekken en heiligbeen. Een verkeerde positie of bewegingsbeperking van het gewricht kan pijn klachten veroorzaken De (pijn)klachten komen uit de onderrug. U kunt uitstralende pijn voelen in de billen en/of benen. Langdurig staan of zitten kan moeizaam zijn.

Het is goed om oefeningen te doen, zodat u de doorbloeding en beweeglijkheid stimuleert. Volg onderstaand oefenschema. 

Artrose is de benaming voor gewrichtsslijtage. Deze aandoening maakt het kraakbeen in de gewrichten dunner en zachter. Er is sprake van artrose als een gewricht pijnlijk, stijf en minder beweeglijk is.

In principe kan artrose in alle gewrichten voorkomen. Artrose komt het meest voor in nek, onderrug, knieën, heupen, handen en de grote teen. Beweging is belangrijk bij een aandoening als artrose. U moet ervoor zorgen dat uw spieren sterk blijven.  

lage-rug-blokkade-1   

Oefening 1: 

Ga op de rug liggen. Buig de benen, zet de voeten op de grond en leg de armen neer. Beweeg beide knieën tegelijk naar rechts en daarna terug naar het midden. Wissel daarna van kant. Span de buikspieren aan. 

Herhaal deze oefening 10 keer

lage-rug-blokkade-2   

Oefening 2:

Ga op de rug liggen met de benen gestrekt. Maak het rechterbeen langer door het weg te duwen vanuit de taille. Wissel daarna van kant. 

Herhaal deze oefening 10 keer.

 

 

 

 

lage-rug-blokkade-3   

Oefening 3:

Ga op de rug liggen. Buig de benen en zet de voeten op de grond. Trek de knieën één voor één naar de borst. Sla de armen om het opgetrokken been.

Herhaal deze oefening 10 keer.

 

072 560 00 44 

 
Menzis Topzorg
Wij zijn een Pluspraktijk
Wij hebben een HKZ certificaat
Like us op Facebook