Bent u zorgverlener
Gespecialiseerde fysiotherapie bij rugproblemen

Oefeningen bij artrose in de rug

Artrose is de benaming voor gewrichtsslijtage. Deze aandoening maakt het kraakbeen in de gewrichten dunner en zachter. Er is sprake van artrose als een gewricht pijnlijk, stijf en minder beweeglijk is.

In principe kan artrose in alle gewrichten voorkomen. Artrose komt het meest voor in nek, onderrug, knieën, heupen, handen en de grote teen. Beweging is belangrijk bij een aandoening als artrose. U moet ervoor zorgen dat uw spieren sterk blijven.  

artose-1   

Oefening 1: 

Ga rechtop staan met de borst naar voren. Span de buikspieren rond de navel aan. Uw voeten staan iets gespreid, zo breed als uw heupen. Duw de billen naar achteren en uw armen naar voren. Het gewicht rust op uw hielen en knieën. Kom daarna terug in de basishouding.

Herhaal deze oefening 10 keer.

artrose-2   

Oefening 2:

Ga rechtop zitten met de voeten op de grond en de knieën gebogen. Strek de armen boven de knieën. Breng de rechterknie naar de rechterelleboog en wissel af.

Herhaal deze oefening 10 keer.

artrose-3   

Oefening 3:

Ga op de knieën zitten en laat de onderarmen op de grond steunen. Span de buikspieren aan en zet uw tenen in de grond. Kom nu 2 centimeter met de knieën van de grond en houd 5 tellen vast.

Herhaal deze oefening 5 keer.

 

 

 

072 560 00 44 

 
Menzis Topzorg
Wij zijn een Pluspraktijk
Wij hebben een HKZ certificaat
Like us op Facebook